Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Reflektera över ditt förhållningssätt i mötet med patienten – tre filmer som hjälper dig på vägen

Att se patienten som mer än sin sjukdom och mötas som jämlikar låter lätt i teorin, men ofta fastnar vi i invanda mönster. Här finns tre filmer med tillhörande frågor som kan vara en hjälp för att reflektera och diskutera hur förhållningssätt påverkar patientmötet.

Filmerna visar tre olika möten i vården på en vårdcentral: läkarmöte, receptions- och väntrumsmöten och telefonrådgivningsmöte. Har du frågor eller behöver vägledning i hur du arbetar med filmerna finns kontaktuppgifter i högerspalten.

Från Guru till Guide

Filmen visar när Eve får veta att hon har diagnosen KOL vid ett läkarbesök på vårdcentralen och hur små förändringar i läkaren Anjas förhållningssätt, kroppsspråk och bemötande gör skillnad för Eves och maken Hans upplevelse.

Se och reflektera

Till filmen finns reflektionsfrågor som kan användas för att diskutera och reflektera över filmen. Du kan skriva ut frågorna här.

Första mötet

Filmen visar receptionisten Susannes arbete i receptionen på en vårdcentral. Den visar också de personer som väntar i väntrummet.

 

Se och reflektera

I slutet av filmen visas reflektionsfrågor som kan användas för att diskutera och reflektera över filmen. Du kan också skriva ut frågorna här

Få tid eller få råd?

I filmen ringer Ingrid till telefonrådgivningen på sin vårdcentral för att beställa tid för sina svullna ben. Vi får se både Ingrids och distriktssköterskan Alices perspektiv på telefonsamtalet.

Se och reflektera

Filmen visar hur det kan gå till när Ingrid som vill beställa tid pratar med Alice som är distriktssköterska. Distriktssköterskan ska bedöma och prioritera Ingrids behov av besök på vårdcentralen. I slutet av filmen visas reflektionsfrågor som kan användas för att diskutera och reflektera över filmen. Du kan också skriva ut frågorna här