Landstinget Sörmlands logotyp

Undermeny

Att fakturera Landstinget Sörmland och landstingsägda bolag

Landstinget i Sörmland med bolag önskar elektroniska fakturor i första hand, men kan även ta emot fakturor via post. Vi ställer krav på e-faktura i alla våra upphandlingar. Är du en avtalsleverantör förväntar vi oss att du skickar e-faktura till oss.

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

I april 2019 beräknas en lag träda i kraft, som endast tillåter elektronisk fakturering till offentlig verksamhet. Vi vill gärna att ni förbereder er för detta och ställer om till elektronisk fakturering redan nu. Läs mer på Ekonomistyrningsverkets hemsida.

Vad är en elektronisk faktura?

En elektronisk faktura är en faktura som både skickas och tas emot i elektronisk form. En elektronisk faktura kan skickas direkt mellan två parter eller via en mellanhand.

Format på e-faktura

Att skicka e-faktura är varken krångligt eller dyrt. De flesta fakturerings-/affärssystem har lösningar för det. Vi har möjlighet att ta emot e-faktura följande format:
• SFTI fulltextfaktura
• Svefaktura

Läs mer om formaten på SFTI:s hemsida.

PDF-fakturor som skickas via e-post är inte en elektronisk faktura, och vi tar inte emot dessa.

Manuellt registrerad e-faktura

Har du ingen lösning i ditt system och endast fakturerar små volymer kan du registrera din faktura manuellt i någon av våra fakturaportaler. Mer information finns under rubriken Fakturaportal.

Vill ni diskutera vad som kan vara lämpligt alternativ för er, eller har frågor, tveka inte att kontakta oss på e-post e-handel

Kontakt

Postadress: Landstinget Sörmland
Samlad Redovisning
631 88 Eskilstuna